Novější přepracované provedení modelu s konektorem NEM 658.
1. krok Elektrická lokomotiva Tillig BR101 připravená k osazení digitálního dekodéru. Lokomotiva je uvnitř vybavena konektorem podle normy NEM 658. |
|
2. krok Před vlastním sejmutím vlastní skříně opatrně sundáme 8 plastových výstupkům, které jsou volně nacvaknuty na okraji po obvodu a které brání sundání skříně lokomotivy. |
|
3. krok V místě, kde jsou na skříni zespodu viditelné plastové výstupky, zasuneme pásky a uvolníme skříň od pojezdu. |
|
4. krok Pohled dovnitř lokomotivy po sundání skříně lokomotivy. Dáváme pozor na správnou orientaci skříně podle pružného přívodu od pantografů na kontaktní plošku s označením X3 na hlavním plošném spoji. |
|
5. krok V levé části pojezdu je plošný spoj s dvouřadým konektorem PluX12 podle normy NEM 658 pro osazení digitálního dekodéru. V zadní řadě pinů je zasunuta propojovací destička pro analogový provoz. |
|
6. krok Pohled na vytaženou propojovací destičku pro analogový provoz a na plošném spoji dobře viditelný konektor PluX12. V popředí připravený lokomotivní dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73140. |
|
7. krok Připravený digitální dekodér opatrně zasuneme do konektoru PluX12 a lokomotivu před kompletací přezkoušíme a případně přeadresujeme. |
|
8. krok Poznámka - pro digitalizaci lze použít i lokomotivní dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73410 (nebo novější 73110) s rozhraním podle normy NEM 651. V takovém případě použijeme redukci, do které byla zastrčena propojovací destička pro analogový provoz. Připravený lokomotivní dekodér 73410 je správně zorientován a takto sestavený celek zasuneme do zadní řady pinů v konektoru PluX12. |
1. krok Elektrická lokomotiva Tillig BR110 připravená k osazení digitálního dekodéru. Lokomotiva je uvnitř vybavena konektorem podle normy NEM 651. |
|
2. krok V místě, kde jsou na skříni zespodu viditelné plastové výstupky, zasuneme pásky a uvolníme skříň od pojezdu. |
|
3. krok Pohled na odkrytovanou lokomotivu. Na hlavním plošném spoji je kontaktní ploška X2, které se dotýká pružný přívod napájení od pantografů v lokomotivní skříni. Přepínač S1 slouží k výběru napájení z kolejí nebo troleje. V levé části pojezdu lokomotivy je vybrání pro plošný spoj s konektorem podle normy NEM 651, ve kterém je zasunuta propojovací destička pro analogový provoz. |
|
4. krok Propojovací destičku pro analogový provoz opatrně vytáhneme z konektoru podle normy NEM 651. Dáváme pozor na menší destičku plošných spojů, abychom nepoškodili některý ze šesti pájených spojů, které mají zároveň funkci mechanického spojení se základní deskou plošného spoje. |
|
5. krok Detailní pohled na vytaženou propojovací destičku pro analogový provoz a připravený digitální dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73410, který je již správně zorientován. |
|
6. krok Lokomotivní dekodér je zasunut do konektoru. Před kompletací lokomotivy ji přezkoušíme a případně přeadresujeme. Při nasazování lokomotivní skříně se orientujeme tak, aby se pružný přívod napájení od pantografů v lokomotivní skříni dotýkal kontaktní plošky X2. |
Lokomotiva byla předem osazena digitálním dekodérem Uhlenbrock 73410 podle tohoto návodu. Při použití vysílače LISSY Uhlenbrock 68330 není jeho funkcionalita závislá na použitém lokomotivním dekodéru, protože jeho přívodní vodiče budou připájeny na plošný spoj v místě, kde je k dipozici vstupní napětí z kolejí.
Přepracovaná verze modelu s rozhraním PluX12 podle normy NEM 658
Lokomotiva byla předem osazena digitálním dekodérem Uhlenbrock 73410 podle tohoto návodu. Při použití vysílače LISSY Uhlenbrock 68310 není jeho funkcionalita závislá na použitém lokomotivním dekodéru, protože jeho přívodní vodiče budou připájeny na plošný spoj v místě, kde je k dispozici vstupní napětí z kolejí. Místo vysílače LISSY Uhlenbrock 68310 lze použít novější typ 68330.
Přepracovaná verze modelu s rozhraním PluX 12
1. krok Elektrická lokomotiva Tillig BR143 (konstrukčně shodné např. BR112, BR243) připravená k osazení digitálního dekodéru. Lokomotiva je uvnitř vybavena konektorem podle normy NEM 658. |
|
2. krok V místě, kde jsou na skříni zespodu viditelné plastové výstupky, zasuneme pásky a uvolníme skříň od pojezdu. |
|
3. krok Pohled na sundanou skříň lokomotivy. Nesmíme ji stranově otočit, protože je v ní pružný kontakt od pantografů na plošku X3 na plošném spoji. V levé části plošného spoje se nachází dvouřadý konektor PluX 12 pro osazení digitálního dekodéru podle normy NEM 658 NEM 658. |
|
4. krok Opatrně vytáhneme z redukce propojovací destičku pro analogový provoz. Musíme dát pozor na napájecí přívod od podvozku k plošnému spoji. |
|
5. krok Detailní pohled na vytaženou propojovací destičku pro analogový provoz a připravený digitální dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73410, který je již správně zorientován. |
|
6. krok Digitální dekodér opatrně zasuneme do konektoru redukce a lokomotivu před kompletací přezkoušíme a případně přeadresujeme. V našem případě bylo ještě potřeba upravit registr CV29 změnou hodnoty Bit0=1, aby směr jízdy odpovídal značení na dveřích lokomotivy (dveře 1 - přední stanoviště, dveře 2 - zadní stanoviště). |
1. krok Dieselová lokomotiva Tillig BR185 připravená k osazení digitálního dekodéru. Lokomotiva je uvnitř vybavena konektorem podle normy NEM 658. |
|
2. krok V místě, kde jsou na skříni zespodu viditelné plastové výstupky u vnitřních náprav podvozků, zasuneme pásky a uvolníme skříň od pojezdu. |
|
3. krok Pohled na sundanou skříň lokomotivy. V levé části na bočním plošném spoji se nachází dvouřadý konektor PluX12 pro osazení digitálního dekodéru podle normy NEM 658. |
|
4. krok Detailní pohled na připravený digitální dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73140, kterým nahradíme standardní propojovací destičku pro analogový provoz včetně redukce do konektoru PluX12. |
|
5. krok Pohled na vytaženou propojovací destičku pro analogový provoz včetně redukce do konektoru PluX12. Na malém plošném spoji, který je zapuštěný a schovaný pod hlavním plošným spojem, je dobře viditelný konektor PluX12. V popředí připravený lokomotivní dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73140. |
|
6. krok Připravený digitální dekodér opatrně zasuneme do konektoru PluX12 a lokomotivu před kompletací přezkoušíme a případně přeadresujeme. |
Lokomotiva byla předem osazena digitálním dekodérem Uhlenbrock 73410 podle tohoto návodu. Při použití vysílače LISSY Uhlenbrock 68330 není jeho funkcionalita závislá na použitém lokomotivním dekodéru, protože jeho přívodní vodiče budou připájeny na plošný spoj v místě, kde je k dispozici vstupní napětí z kolejí.
1. krok Elektrická lokomotiva Tillig BR189 připravená k osazení digitálního dekodéru. Lokomotiva je uvnitř vybavena konektorem podle normy NEM 658. |
|
2. krok V místě, kde jsou na skříni zespodu viditelné plastové výstupky, zasuneme pásky a uvolníme skříň od pojezdu. |
|
3. krok Pohled na sundanou skříň lokomotivy. Nesmíme ji stranově otočit, protože je v ní pružný kontakt od pantografů na plošku TP74 uprostřed na plošném spoji. V levé části na bočním plošném spoji se nachází dvouřadý konektor PluX12 pro osazení digitálního dekodéru podle normy NEM 658. |
|
4. krok Na bočním plošném spoji je v popředí viditelný dvouřadý konektor PluX12 podle normy NEM 658 a v něm zasunutá propojovací destička pro analogový provoz. |
|
5. krok Odklopíme plastovou imitaci stanoviště strojvedoucího, abychom se dostali k propojovací destičce pro analogový provoz. |
|
6. krok Pohled na vytaženou propojovací destičku pro analogový provoz a na plošném spoji dobře viditelný konektor PluX12. |
|
7. krok Detailní pohled na připravený digitální dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73410, který zasuneme do zadní řady pinů v konektoru PluX12 z druhé strany plošného spoje. |
|
8. krok Detailní pohled na konektor PluX12 z druhé strany. V pojezdu lokomotivy je v tomto místě vybrání pro umístění lokomotivního dekodéru. |
|
9. krok Pohled na správně zorientovaný lokomotivní dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73410, který je zasunutý do zadní řady pinů v konektoru PluX12. |
|
10. krok Lepší pohled, kde je dobře vidět lokomotivní dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73410 zasunutý do zadní řady pinů v konektoru PluX12. Před kompletací ověříme funkčnost dekodéru a nastavíme požadovanou lokomotivní adresu. |
1. krok Parní lokomotiva Tillig BR86 připravená k osazení digitálního dekodéru. Lokomotiva má uvnitř konektor pro dekodér podle NEM 651. |
|
2. krok Sundáme malou plastovou krytku z parního dómu s regulátorem a pod ní najdeme šroubek, kterým je přichycen kryt lokomotivy (kotel s lokomotivní budkou) k pojezdu. |
|
3. krok Tento jediný šroubek drží kryt lokomotivy (kotel s lokomotivní budkou) s pojezdem lokomotivy. |
|
4. krok Pohled na odkrytovanou parní lokomotivu. Většinu prostoru v kotli zabírá balast a do budky lokomotivy zasahuje zakrytovaný motorek Mashima. |
|
5. krok Z pojezdu lokomotivy odšroubíme balast, abychom se dostali k plošnému spoji. |
|
6. krok Pohled na malou destičku plošných spojů a konektor pro dekodér podle NEM 651, ve kterém je zasunuta propojka pro analogový provoz. |
|
7. krok Pro digitalizaci použijeme lokomotivní dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73410 s konektorem podle NEM 651. |
|
8. krok Lokomotivní dekodér je zasunut do konektoru. Před zakrytováním lokomotivy ověříme funkčnost dekodéru a nastavíme požadovanou lokomotivní adresu. |
Základní instrukce k systému firmy Uhlenbrock ke stažení zde
Lokomotiva byla předem osazena digitálním dekodérem Uhlenbrock 73410 podle tohoto návodu. Tento lokomotivní dekodér je vybaven pájecími ploškami rozhraní LISSY/SUSI pro připojení minivysílače LISSY Uhlenbrock 68400. Pro provoz minivysílače LISSY je nutné nastavit v lokomotivním dekodéru CV49, bit 1 na hodnotu 1. Z výroby je tento bit nastaven na hodnotu 0 pro připojení zvukového modulu SUSI.
1. krok 1. Motorový vůz Tillig VT137 připravený k osazení digitálního dekodéru. Motorový vůz je uvnitř vybaven konektorem podle normy NEM 651. |
|
2. krok Odnímatelná střecha je nasazena na skříni motorového vozu a drží v zámečcích. Nejdříve ji opatrně zatlačíme do strany, abychom ji uvolnili ze zámečků. Potom ji lze bez odporu lehce sundat. |
|
3. krok Pohled na odkrytovaný motorový vůz. Na skříni jsou viditelné zámečky, ve kterých držela střecha. Uprostřed plošného spoje je konektor podle normy NEM 651, ve kterém je zasunuta propojovací destička pro analogový provoz. |
|
4. krok Pro digitalizaci použijeme připravený lokomotivní dekodér Uhlenbrock katalogového čísla 73410, který je již správně zorientován. |
|
5. krok Lokomotivní dekodér je zasunut do konektoru. Před kompletací motorového vozu jej přezkoušíme a případně přeadresujeme. |
|
6. krok Poznámka: Výstupy funkcí lokomotivního dekodéru napájí kromě pozičních světel také osvětlení interiéru. Pokud se při provozu vyskytne problém s přetěžováním lokomotivního dekodéru, je vhodné zvolit jiný lokomotivní dekodér s větším proudem pro výstupy funkcí, např. novější Uhlenbrock 73110 nebo zde vyobrazený Kühn N025. |